Sunday, April 29, 2012

Fitnah ?? ish ish ish ...

Assalamualaikum kalian , kalian dan kalian . haaaacchhhoom ! pergh , lame giler tak update , berhabuk dah blog aku nieh ha . heheh . Orait , malam nieh tetibe plak rase nak tulis pasal FITNAH . korang tahu ape tuh fitanah ? taktau ? ish ish meh nak bagitau . Fitnah nieh adek - beradek lah dengan suka bawak cerita , reka-2 cerita dan jugak mengumpat .

 haa tuh baru definisi nye saje . meh nak citer lagi . Apabila seseorang tuh menceritakan keburukan orang lain dihadapan orang ramai dengan tujuan menimbulkan kebencian dan permusuhan terhadap individu tersebut , tuh pon dikira fitnah jugak tau , ish ish ish teroknyee mulut-2 kita semua kan ? lagi satu kalau korang nak tau , perbuatan nie adalah BERDOSA BESAR ye ! ulang suara , DOSA BESAR !! nak tau sebab - sebab fitnah ??

1 .  Perasaan dengki atau iri hati terhadap orang lain .
2.   kekurangan iman .
3 .  Tiada kefahaman tentang larangan & kemurkaan Allah .
4 .  Jiwa dan hati yang kotor .
5 .  Lemah tahap pemikiran .
6 .  Ingin mendapatkan pengaruh & kepercayaan orang lain terhadap diri dan ceritanya .
7 .  Ingin menunjukkan dirinya seorang yang lebih baik daripada orang yang difitnah tuh .


Sabda Rasulullah s.a.w  : menyelidiki rahsia dan memfitnah orang lain yang baik , termasuk ciri orang  munafik yang mengaku beriman dengan lidahnya , sedangkan hatiny benci . Mereka di hari kiamat akan dibebani dengan dosa besar di hadapan Allah .








P / S : kepada kau , kau dan kau yang sukee sangat nak jual cerita tuh , sudah-2 lah ye . tak takot dosa ker ? ish tak berkenan aku lah . semoga kau sedar dan insaf lah ehh , tuu je nak pesan . terima kasih tolong tambah pahala aku  :)



HAK CINTA TERPELIHARA - CIK DYBA